Sinteză si evaluare

10:55 0 Comments

REŢINE!
în epoca contemporană, cultura popoarelor lumii a evoluat în toate domeniile, influenţând substanţial modul de gândire şi comportamentul oamenilor.
După cel de-al Doilea Război Mondial a sporit considerabil ritmul descoperirilor în domeniile energeticii, geneticii, ciberneticii, cercetării cosmosului, bioeticii etc,.
învăţământul a constituit domeniul fundamental pentru ridicarea nivelului de cultură ai poporului, pentru formarea de cadre necesare economiei, educaţia tinerei generaţii şi diverse activităţi sociaie.
în literatură şi artă s-au evidenţiat un şir de curente, precum avangardismul, expresionismul, dadaismul, suprarealismul, cubismul şi altele.
In spaţiul românesc s-a evidenţiat renaşterea culturii naţionale, în special în Basarabia, restabilindu-se alfabetul latin şi limba română, istoria şi tradiţiile milenare ale neamului.
:: ; . g E e e e e e ■; :: ' : E ' . . E
Cum au influenţat cele mai mari realizări ale ştiinţei şi tehnicii din epoca contemporană mentalitatea oamenilor?
De ce o mare parte din invenţiile tehnice şl ştiinţifice, precum şi realizările culturale ale popoarelor lumii au rămas nevalorificate?
Cum a influenţat cucerirea spaţiului cosmic alte domenii ale ştiinţei şi tehnicii?
Care sunt cerinţele omului contemporan faţă de cultură şi civilizaţie?
Cum apreciezi nivelul culturii şi a! ştiinţei în Basarabia interbelică şi în RSSM?
Ce schimbări s-au produs în evoluţia culturii Republicii Moldova după 1991?
I I E , T : :....u L 1 N 1 S 7 O E IE '
Realizează o friză cronologică pe care vei indica anii şi principalele descoperiri în domeniile ştiinţei şi tehnicii în:
a) spaţiu! universal;
b) spaţiul naţional românesc;
c) Basarabia, RSSM, Republica Moldova.
IV, UTILIZAREA ADECVATĂ A
LIMBAJULUI DE SPECIALITATE
Redactează un eseu cu tema: „Cultura şi civilizaţia contemporană", utilizând termenii de mai jos: cultură, civilizaţie, ştiinţă, progres tehnico-ştiinţific, educaţie, literatură, artă, mass-media, avangardism, dadaism, suprarealism, expresionism.
••• 1 2 2 ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Constantin Brâncuşi „Masa tăcerii"
C U L T U R A Î N L U M E A C O N T E M P O R A N Ă
V. PERSONALITĂŢI ISTORICE
Pornind de la cunoştinţele dobândite la diferite discipline şcolare, din mass-media şi din alte surse suplimentare, precizează care sunt cele mai importante contribuţii în domeniul culturii ale personalităţilor din imaginile de mai jos:
Mircea Eliade Marilyn Monroe Eugen Doga
VI. RELAŢIA CAUZĂ-EFECT
Determină influenţa realizărilor ştiinţifice şi culturale asupra evoluţiei societăţii şi a modului de viaţă al oamenilor în epoca contemporană. Demonstrează prin exemple concrete relaţia culturii Republicii Moldova cu cea universală.
VII. STUDIEREA IZVOARELOR
Analizează documentul istoric. Exprimă-ţi opinia faţă de respectarea prevederilor art. 35 din Constituţia Republicii Moldova.
Dreptul la învăţătură
„1, Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instruire şi de perfecţionare.
2. Statul asigură, în condiţiile legii, dreptul de a alege limba de educaţie şi instruire a persoanelor.
3. Studierea limbii de stat se asigură în instituţiile de învăţământ de toate gradele.
4. învăţământul de stat este gratuit.
5. Instituţiile de învăţământ, inclusiv cele nestatale, se înfiinţează şi îşi desfăşoară activitatea în condiţiile legii.
6. Instituţiile de învăţământ superior beneficiază de dreptul la autonomie.
7. Statul asigură, în condiţiile legii, libertatea învăţământului religios. învăţământul de stat este laic."
Art. 35, Constituţia Republicii Moldova
VIII. AUTODEZVOLTARE
Selectează câteva informaţii textuale şi imagini de pe pagini web despre cultura şi civilizaţia contemporană şi stabileşte:
titlul şi conţinutul materialului selectat; cui îi este destinat;
care materiale ar putea fi importante pentru masele largi de populaţie şi care pentru un contingent special sau chiar pot fi nesemnificative în opinia ta;
ce materiale ar trebui să fie interzise sau cenzurate; ce materiale ai plasa în internet dacă ai avea posibilitatea

Autor

Some say he’s half man half fish, others say he’s more of a seventy/thirty split. Either way he’s a fishy bastard.

0 comentarii: