Sinteză si evaluare
RETINE!în epoca contemporană, viaţa economică a evoluat cu paşi rapizi în majoritatea statelor lumii datorită progresului tehnico-ştiinţific, implementării principiilor economiei de piaţă şi politicii guvernelor, în dezvoltarea economiei ţărilor au fost evidenţiate atât perioade de avânt, cât şi de crize, care depăşeau cadrul naţional, acestea fiind provocate de conflagraţiile mondiale, concurenţe nesănătoase între puteri, inflaţie şi altele.
în a doua jumătate a secolului al XX-lea, un fenomen nou pentru statele lumii este globalizarea, fenomen caracterizat prin interdependenţa economiilor, fapt ce a dus la integrarea economică, la constituirea Comunităţii Economice Europene, alături de SUA şi Japonia, şi a altor structuri economice internaţionale.
în România postbelică şi în RSSM, aflată în componenţa URSS, economia a avut un caracter centralizat şi planificat, de comandă, ceea ce a dus la distrugerea simţului de producător şi la dezvoltarea celui de consumator.
După proclamarea independenţei de stat în anul 1991, Republica Moldova se află într-o perioadă de tranziţie spre economia de piaţă, promovând cursul de integrare europeană şi aderare la Uniunea Europeană.
II. GÂNDIRE CRITICĂ
Explică de ce în majoritatea statelor occidentale principiile economiei de piaţă au devenit o bază pentru progresul societăţii, iar în cele cu regim comunist acestea au fost ignorate?
De ce, odată cu tendinţele de globalizare, pe de o parte, are loc procesul de integrare a statelor, iar pe de alta, concurenţa economică se intensifică?
Cum am putea să fortificăm principiul de producător şi să-l diminuăm pe cel de consumator dacă dorim să prosperăm economic?
Cum a evoluat economia ţărilor europene în secoiul al XX-lea cu diverse regimuri politice şi ideologii?
în ce a constat specificul evoluţiei economice a societăţii din RSSM (aflată în componenţa URSS) şi din România comunistă în perioada postbelică?
Care sunt perspectivele Republicii Moldova în realizarea cursului său de integrare europeană?
III.
M P U L ÎN I S T O R I E
Realizează o friză cronologică pe care vei indica principalele perioade de avânt şi de criză din epoca contemporană, în:
Statele Unite ale Americii; Statele din Europa;
URSS; România socialistă.
RSSM;
Formulează o concluzie pe baza rezultatelor la care ai ajuns.
IV. PERSONALITĂŢI ISTORICE Analizează documentul
„Planul Marshall accentuează astfel tăierea în două a Vechiului Continent. El constituie al doilea act de rupere a Marii Alianţe, consumat în 1947. Obiectivele Statelor Unite erau triple: umanitare, politice (stăvilirea ............................................................................................................................................................................................. 67
Ca pit. ul 2
comunismului) şi economice (prevenirea unei întoarceri ia criza de supraproducţie de care a suferit atât de mult în anii treizeci). Ajutorul american, masiv, era global. De aceea, pentru a şi-l repartiza între ei, beneficiarii au format Organizaţia Europeană de Cooperare Economică (QECE).înanii 1948-data înfiinţării sale-şi 1951, când ia sfârşit „Planul Marshall", au fost transferate din SUA 11,8 mld de dolari sub formă de donaţie şi 1,8 mld de dolari sub formă de împrumut. Acest ajutor de anvergură a accelerat constituirea Vechiului Continent. OECE-ul a pus jaloanele unei uniuni economice europene.
Ea a întărit relaţiile de solidaritate - dar şi de dependenţă - ale Europei Occidentale fată de Statele Unite."
S. Singer, economist englez
Determină importanţa planului economic al lui G. Marshall pentru consolidarea politicii SUA în Europa Occidentală şi în lume.
Ce rol au avut personalităţile politice şi experţii în economie în realizarea obiectivelor în diverse state din lume?
Cum crezi, trebuie susţinută opinia unor personalităţi care consideră că statele ex-comuniste au nevoie de un nou „Plan Marshall"?
V. RELAŢIA CAUZĂ-EFECT
Determină consecinţele politicii de stat asupra dezvoltării economiei. Argumentează rolul statului în economie. Compară evoluţia economiei în statele cu regim democratic şi în cele cu regim totalitar,
Nr. Caracteristici Statele cu regim democratic Statele cu regim totalitar
1. Rolul statului în economie
2. Politica economică
3. Modalităţi de implementare
4. Consecinţe asupra populaţiei
VI. REFLECŢIE
Crezi că plecarea peste hotare a multor persoane este unica variantă pentru îmbogăţirea lor? In ce domeniu ai dori să iniţiezi o afacere dacă ai avea posibilitatea să te afirmi în ţară? Care ar fi primii cinci paşi pe care ar trebui să-i întreprinzi pentru a avea succes şi prosperare? Ce blocaje ai putea întâmpina? Formulează o concluzie din 7-10 propoziţii.
VII. AUTODEZVOLTARE
Realizează un portofoliu despre succesul unor persoane de afaceri, în care poţi include: date despre ur# oameni de afaceri care au prosperat cu succes datorită muncii lor asidue, informaţii din surse suplimentare despre iniţierea unei afaceri, imagini, caricaturi şi poze despre unele afaceri economice, elaborarea planului-schiţă al unei miniafaceri în şcoala ta sau în comunitate.
comunicări scurte despre noiie politici economice la răscrucea secolelor XX-XXi sau comunicări redactate, propuneri de colaborare cu colegii de clasă cu referire la prosperarea economică a persoanelor din comunitate, întrebări privind anumite probleme în iniţierea unei afaceri care pot fi adresate personalităţilor prospere, realizarea unor sinteze despre experienţa acumulată asupra sistematizării materialelor în portofoliu şi a prezentării lui.
—- 68 ..............................................................................................................................
0 comentarii: